sansui electric co.

SM-320M


250


500


500A


1000


1000A



Firma SANSUI ELECTRIC Co. powstała w 1947 roku. Jej założycielem i właścicielem był Kohsaku Kikuchi. Zakład specjalizował się w produkcji transformatorów, dławików i cewek. W roku 1954 rozpoczęła się w firmie produkcja elektroniki użytkowej – początkowo przedwzmacniaczy, zestawów do montaży wzmacniaczy i samych wzmacniaczy. Amplitunery lampowe pojawiły się w ofercie w roku 1956, a od 1959 rozpoczęto produkcję stereofonicznych modeli SM-88 oraz SM-20. Jednocześnie rozpoczął się też eksport tych sprzętów do USA. Dekada lat 60-tych to wprowadzenie na amerykański rynek takich modeli jak 500, 1000, 500A, 1000A oraz wzmacniaczy AU-111 i AU-70. Warto też wspomnieć o doskonałym lampowym tunerze TU-70. Uzupełnieniem linii były amplitunery 220 i 250.
Początkowo amplitunery SANSUI pracowały w systemie multicast do których można było dokupić zewnętrzny dekoder MPX. Ciekawą konstrukcją był SM-30 z lampami końcowymi 6BQ5 / EL84 - ostatni model SANSUI tzw. pełna lampa. Wyposażony był bowiem w zasilacz z dwoma lampami prostowniczymi 5AR4 / GZ34 oraz 6CA4 / EZ81 i przedwzmacniacz korekcyjny na lampach. Równocześnie SANSUI produkował wówczas amplituner SM-80. Ten model też był wyjątkowy, producent zastosował w nim wyjątkowe „telewizyjne” lampy końcowe 25E5/PL36 pracujące w układzie Push&Pull. Deklarowana maksymalna moc muzyczna wynosiła 2 x 40 W, a przy zniekształceniach poniżej 1% 33 W na kanał. Reszta rozwiązań wyznaczyła standardy konstrukcyjne dla lampowych SANSUI na następną dekadę – przedwzmacniacz tranzystorowy i zasilacz na diodach krzemowych. W segmencie małych mocy na lampach ECL82 produkowane były modele serii SM-32xx, które charakteryzowały się możliwością odbioru w systemie „multicast” i jednocześnie stereo MPX wyposażono go bowiem w dekoder stereo. Następcą SM-80 został model 1000, który wyznaczył nowe wzornictwo dla amplitunerów SANSUI na lata sześćdziesiąte. Prosty aluminiowy front panel z symetrycznie ułożonymi gałkami i przełącznikami. SANSUI 1000 elektronicznie była to kopia SM-80, z tym że osobny kanał AM został zastąpiony przez bardzo dobry i stosowany w późniejszych produktach dekoder MPX. Elementem charakterystycznym tego dekodera był przekaźnik służący do włączania żarówki 6,3V jako wskaźnika sygnału stereo. Zrezygnowano także z dużych ekranów transformatorów wyjściowych. W porównaniu do SM-80 na chassis użyto cieńszej blachy. Segment małych amplitunerów wypełniały modele 500 z możliwością pracy „multicast” bowiem zostawiono w nich kanał AM przy jednoczesnym stosowaniu dekodera takiego jak w modelu 1000. Producent podawał, że modele SM-32xx (i 500) posiadały maksymalną moc 2 x 13 W. Po tych modelach nadeszła następna generacja. Poprzednie modele na lampach ECL zastąpił model 250 (z dekoderem MPX) oraz 220 (bez dekodera MPX) o mniejszej mocy. Ciekawostką jest pozostawienie w nim podwójnego „magicznego oka” stosowanego w amplitunerach „symulcast”, z tym że jedna z sekcji jest wskaźnikiem sygnału MPX stereo. Model ten współdzielił przedwzmacniacz korekcyjny ze wzmacniaczem AU-111. Składał się on z tranzystora typu krzemowego npn na wejściu i jednej sekcji ECC83 w drugiej części. Wyjątkowe i rzadko stosowane hybrydowe rozwiązanie. Segment sprzętów średniej mocy wypełnił z kolei model 500A. Miał bardzo nowoczesny i ciekawy „design” (podobny wygląd miał też inny sprzęt SANSUI model SAX-200 na lampach 6BM8 / ECL82 produkowany jednak chyba tylko na rynek wewnętrzny). W stopniu końcowym 500A pracowały lampy 7189A / E84L. Amplituner w znacznym stopniu współdzielił cześć radiową z SANSUI 1000A oraz tunerem TU-70. Charakterystyczne dla 500A było inne podejście od obsługi. Zrezygnowano z dużej kombinacji przełączania sygnału typu „lewy kanał na mono”, „rewers stereo” itp i praktycznie jego system przełączania źródeł i sygnału to ten stosowany przez następnych kilkadziesiąt lat. Poza tym potencjometry regulacji pasma są współosiowe zintegrowane. Odeszła w przeszłość możliwość regulacji pasma w każdym kanale oddzielnie. SANSUI zastosował też tutaj po raz pierwszy przedwzmacniacz korekcyjny w całości na tranzystorach krzemowych NPN. Prawie wszystkie inne modele miały przedwzmacniacz korekcyjny na „germanach” PNP. Model 500A nie był następcą 500. To zupełnie inna konstrukcja. Ale najbardziej znany wyrób lampowy SANSUI to amplituner 1000A. Tak jak i model 500A nie był nastepcą modelu poprzedniego (1000), ale kompletnie innym wyrobem. Po poprzedniku odziedziczył jedynie aluminiowy front. I tyle. Model 1000A był największym i najcięższym w latach 1965-1971 amplitunerem na rynku USA jednocześnie dysponującym największą mocą. Bez problemu konkurował z podobnymi parametrami wyrobami "made i USA" będąc jednocześnie znacznie tańszą alternatywą.
Firma SANSUI znikła z rynku początkiem lat 90-tych zeszłego wieku. Przed upadkiem wypuściła "remake" wzmacniacza AU-111 z dodatkową nazwą "vintage". Wzmacniacz przeszedł  drobne modyfikacje (wejście na CD i preamp gramofonowy na lampach). Był to ewenement na skalę światową, by firma po 30-latach powróciła do wyrobów lampowych. Ale był to juz łabędzi śpiew. Niedługo po tym upadła  Po technice lampowej SANSUI pozostały transformatory oferowane współcześnie po marką Hashimoto.
I na koniec ciekawostka. Każdy wyrób lampowy firmy Sansui miał przyklejany od spodu pokrywy górnej schemat.

   Strona Główna        Strona Poprzednia        Kontakt