ZABYTKOWE STEREO


    Strona ta poświęcona jest stereofonicznym amplitunerom lampowym. Urządzenia te produkowane były w USA i Japonii od drugiej połowy lat 50-tych do lat 70-tych zeszłego wieku. Rynkiem na którym głównie je sprzedawano były USA, ale także Australia, Kanada oraz w niewielkiej ilości Europa. I oczywiście Japonia. Ze względu na kraj producenta oraz różnice w konstrukcji, jakości podzespołów i montażu, typach stosowanych lamp amplitunery można podzielić na amerykańskie, japońskie oraz inne - "firmowe" - o nieoznaczonym (najczęściej była to Japonia) kraju producenta.

     Amplitunery są połączeniem dwóch elementów tj, wzmacniacza i tunera w jednej obudowie mających przy tym wspólny zasilacz. Takie połączenie to najbardziej uniwersalny układ pozwalajacy obniżyć koszty przy zachowaniu wysokich parametrów elementów składowych. Istotną cechą odróżniająca amplituner od radia to brak w obudowie głośników lub zespołów głośnikowych. Pierwsze amplitunery były to konstrukcje monofoniczne i pojawiły się w pierwszej połowie lat 50-tych. Po nich nadeszła era sprzętów stereofonicznych i lawina konstrukcji, które wyznaczyły standardy tej kategorii audio na następnych 30 lat.
    Na początku lat 60-tych nie było na rynku amerykańskim znaczącego producenta elektroniki użytkowej, który nie produkował urządzeń w tym segmencie. A że lampy elektronowe wówczas dominowały to stereofoniczne urządzenia lampowe stały sie prawie tak powszechne jak radia w Europie. Amerykanie wyprzedzili wtedy Europę która produkowała wówczas z małymi wyjątkami różnego typu i czasami nawet stereofoniczne klony tzw. odbiorników stołowych. I trwało to do lat 70-tych.

    Prócz mało znaczącego zachodnioeuropejskiego eksportu amerykański rynek sprzętu audio zasilany był przede wszystkim przez miejscowy potencjał produkcyjny takich firm jak np. H.H Scott, Fisher, Bogen, Harman-Kardon oraz japońskich eksporterów Pioneer, Sansui, Trio (później Kenwood). Na rynek dostarczano nie tylko amplitunery ale także wzmacniacze zintegrowane, przedwzmacniacze, monobloki, tunery, korektory, zestawy audio do samodzielnego montażu, zestawy do konsoli oraz do zabudowy w ścianach. Oddzielną kategorią dostawców były firmy dające "brand" czyli markę. Wykorzystywały one potencjał produkcyjny głównie japońskich i z rzadka amerykańskich producentów i sprzedawały ich wyroby pod swoimi markami jak Lafayette, Monarch, Olson i Martel.

    Zaskoczeniem dla wielu osób stykających się poraz pierwszy ze sprzętami lampowymi stereo z lat 50-tych i 60-tych zeszłego wieku był sam fakt, że one wciąż były sprawne. Kolejnym zaskoczeniem była jakośc dźwięku jaki się z tych sprzętów uzyskuje. Starsi, którzy mieli kontakt z lampowymi urządzeniami takimi jak radia stołowe, mogą do pewnego stopnia wiedzieć jak "gra" lampowe urządzenie. Ale młodsi, odrośli w epoce mp3 takiego doświadczenia nie mają. Trudno im nieraz uwierzyć, że wzmacniacz lampowy o mocy 2 x 10 W gra tak jak reklamowane kino domowe o mocy kilkuset Wat tworząc przy tym przestrzeń dźwiękową bardziej pełną niźli przy tym kinie. Warto posłuchać. Wartość tych zabytkowych sprzętów lampowych stereo systematycznie wzrasta, a ich dostępność spada.

    I jeszcze kwestie nazewnictwa. Słowo "receiver" w języku angielskiem oznacza odbiornik np. komunikacyjny. Dlatego też by poprawnie zdefiniować w angielskim języku urządzenie znane nam jako "amplituner" należało dołożyć do "odbiornika" przymiotnik - "stereo".

     Witryna ta zawiera w większości opisy amplitunerów japońskich. Nie wynika to z jakiś szczególnych ich zalet, ale z faktu, że były najczęściej wykonywane (ale nie wszystkie) na napięcia zasilające zgodne ze standardami amerykańskimi 110V i europejskimi 220V.

    Wszystkie prezentowane zdjęcia przedstawiają urządzenia takie, w jakim stanie zostały odnalezione. I dlatego też mogą posiadać niektóre podzespoły jak np. gałkę czy włącznik nieoryginalne.

Kontakt
L.A.2014 
razy odwiedzono stronę