|
Firma Lafayette Radio Electronics (LRE) została założona w 1920 roku
i szybko stała się jedną z największych firm wysyłkowych zajmujących
się elektroniką. Potocznie była nazywana "Lafy". Lafayette
sprzedawało za pomocą katalogów podzespoły elektroniczne,
radioodbiorniki, sprzęt krótkofalarski i CB, pomiarowy, audio,
sprzęt muzyczny itd.. To wszystko można było nabyć w formie gotowej
do użycia lub kitów do samodzielnego montażu. Szczególnie dobrze
sprzedawało się wówczas oprzyrządowanie do krótkofalarstwa i CB,
bowiem nawet w USA w tamtych latach łączność telefoniczna był droga
i nie wszędzie dostępna. Nie było też zastępującego te media
współcześnie internetu. Zresztą Stany Zjednoczone miały od zawsze
największą ilość zarejestrowanych krótkofalowców na świecie. W
połowie lat 50-tych firma posiadał dwie duże składnice w stanie Nowy
Jork oraz olbrzymią ilość autoryzowanych sklepów. W latach 60-tych
Lafayette weszło w rynek audio i HiFi oferując szeroki wybór
wzmacniaczy, amplitunerów, kolumn głośnikowych i głośników,
magnetofonów, mikrofonów, słuchawek itd. Cześć tej oferty pochodziła
z USA a część z Japonii. Sprzedawana produkty były jednak prawie
zawsze „brandowane” przez Lafayette. Lampowe amplitunery, które
oferowała firma były w zdecydowanej większości produkcji Trio /
Kenwood. Dzieliły więc one z produktami Made in Japan rozwiązania
konstrukcyjne oraz stosowane podzespoły. Różniły się jednak bardzo
wyglądem. Te „brandowane” miały bardziej solidny wygląd.
Zawdzięczały to metalowym gałkom i ramkom wokół panelu frontowego.
Oczywiście aluminiowego. Wskaźnik dostrojenia było to magiczne oko,
a wskaźnika stereo nie było (ale dlaczego to w opisie modelu
LR-800). Amplitunery lampowe stereo sprzedawane pod marką Lafayette
miały symbole LR (Lafayette Receiver) i następujące po nich cyfry.
Poza nimi firma oferowała też wzmacniacze lampowe o oznaczeniu LA
(Lafayette Amplifier) uzupełnionym cyframi i tunery lampowe LT
(Lafayette Tuner). Tu też symbol był uzupełniany cyframi. Firma
działała do lat 80-tych by zostać ostatecznie pokonaną przez
mniejszych nowych sprzedawców oferujących bardziej agresywnie taniej
i to samo. Marka ponownie pojawiła się na rynku w 2003 roku. |