Harman-kardon
inc.
|
|||||||
|
Poprzednikiem aktualnie istniejącej
firmy Harman International Industries, Inc. była firma
Harman Kardon Inc., którą założyli dwaj amerykanie Sidney
Harman i Bernard Kardon. Obydwaj spotkali się pracując dla
innego znanego amerykańskiego producenta elektroniki
powszechnego użytku firmy Bogen Company. Notabene chyba
później współpracowali z tą firmą bardzo ściśle, skoro
niektóre modele tych dwóch firm dzieliły wspólny design i
stosowane lampy mocy. Harman i Kardon zaczęli w 1953 roku
konstruując zaawansowany gramofon stereofoniczny. Byli też
pionierami specyficznych amerykańskich konstrukcji
zintegrowanych bowiem jako pierwsi skonstruowali zestaw
zawierający tuner, preamp i wzmacniacz przeznaczony do
wbudowania do mebli. Jedne z bardziej znanych serii ich
amplitunerów nosiły nazwę Recital i Festival. Pokazany na
zdjęciach model Festival II TA-260 pochodzi z początku lat
60-tych i jest poprzez swą jakość i wytrzymałość typowym
produktem HK z tamtych lat. Znane z innych amerykańskich
produkcji aluminiowe chassis, gruby aluminiowy front
podkreślający solidność konstrukcji. Dochodzi do tego dobra
jakość podzespołów i dość porządny montaż. Ten model
posiadał stereo w wersji „simulcast” czyli jeden kanał na
UKF-ie, a drugi na falach średnich, dlatego też widać na
froncie dwie gałki zmiany fal, dwie skale i dwa magiczne oka
EM-84. Prócz tego można było przyłączyć zewnętrzny dekoder
stereo korzystając z gniazd „Multi in” i „out” oraz
ustawiając przełącznik funkcji w pozycji „FM Multi”.
Użyte lampy mocy 7355 to też typowe znamiona HK z tamtych
lat. Z bardziej znanych firm 7355 stosowały tylko HK i może
Bogen. Lampa dawała w TA-260 moc 25 W na kanał w układzie
P&P. W internecie są informacje, że była ona wersją
rozwojową / przejściową pentody 6L6 i poprzedzała 7591.
Konstrukcja HK nie obciążała przy tym bardzo tej lampy i
pracowała ona w dość „łagodnym” reżimie. Dlatego też
większość modeli HK na tych lampach wciąż ma ich komplet na
pokładzie. Co prawda 7355 nie ma zamiennika i nie jest już
produkowana, ale dość łatwo można ją zastąpić przez
wcześniej wymienione 6L6 lub 7591 a nawet EL34. Prócz tego
modelu oferowany był model o takiej samej konstrukcji, ale
mocy mniejszej o połowę o symbolu TA-230. Podstawowa różnica
polegała na zastosowaniu lamp końcowych 7408 pracujących z
mocą maksymalną wzmacniacza ok. 12 W. Lampy 7408 to tzw.
przemysłowe wersje znanych pentod 6V6 / 6P6S. Wyróżnia je
wyższe maksymalne napięcie pracy. Dźwięk reprodukowany przez
TA260 jest bardzo wierny i spokojny mający przy dość dużo
„pałeru”. Generalnie jest to bardzo dobra konstrukcja z
dobrej czułości tunerem FM. Poza tym posiada też
przedwzmacniacz na gramofon z wkładką magnetoelektryczną,
który pracuje na dwóch lampach 12AX7 /ECC83. Jak w
każdej szanującej się firmie amerykańskiej lampy były
sygnowane jako „Harman Kardon”. HK prócz tych serii amplitunerów produkowała wiele modeli tunerów, przedwzmacniaczy i wzmacniaczy w seriach „Citation”, „Epic”, „A”, „FA” itd. Mogły być montowane w konsolach lub też były samodzielnymi sprzętami i posiadały obudowy. Firma prócz lamp 7355 i 7408 produkowała też sprzęty napędzane lampami EL84 oraz 6L6. Kolejną linia amplitunerów stanowiły modele TA-xxxxX. Charakteryzowały się specyficznym designem tj. dużą ilością gałek i przełączników na dość wąskim, ale za to wysokim froncie. Wynikało to min. z zastosowania przez HK oddzielnej regulacji pasma na obydwa kanały. Seria TA składała się z trzech modeli różniących się końcówkami mocy. I tak TA-3000X skonstruowany był na lampach mocy 7408 (jak TA-230), TA-5000X na pentodach 7355 (jak TA-260), a ostatni TA-7000X miał w końcówce 7591. Amplitunery te powielały rozwiązanie elektroniczne (z drobnymi modyfikacjami) z serii TA, jedyna istotna różnica to praca w systemie MPX. |
Strona Główna
Poprzednia strona
Kontakt