|
Lampowy
amplituner stereofoniczny firmy Harman Kardon model TA-5000 „The
Award Stereo Festival”. Była to unowocześniona wersja TA-260 z
dekoderem stereo MPX. Robiony w USA i robiony na częściach wyłącznie
amerykańskich, (bo HK tw tamtych latach to była firma amerykańska).
Chassis aluminiowe, z metalowymi gałkami. Pomierzona moc
amplitunera przy sygnale sinusoidalnym to 2 x 14 W, ale moc muzyczna
to prawie dwa razy więcej. Moc podawana przez producenta to 2 x 25
W. Wzmacniacz pracuje w układzie Push&Pull w klasie AB (ze
wskazaniem na głęboką przewagę klasy A). Wyjścia na kolumny 4, 8 i
16 Ohm. Nie ma przełącznika mono-stereo - jest za to potencjometr
„BLEND”, czyli „baza stereo”. HK zastosował dość dobry i prosty
dekoder stereo na dwóch lampach - 6AV6 / EBC91 oraz 6BL8 /
ECF80. Zrezygnowano także ze wskaźnika sygnału ww postaci magicznego
oczka i zastosowano wskaźnik dostrojenia "zero FM". Jednocześnie ten
wskaźnik przy odbiorze fal średnich pracował jako normalny wskaźnik
poziomu sygnału. O odbiorze sygnału stereo informowała
neonówka zamontowana na skali radia. Neonówki miały jedną
podstawową wadę - dość szerokie napięcie zapłonu.
Dlatego też ten wskaźnik działał niezbyt stabilnie. Każda ze
skal AM i FM ma własną żarówkę informującą o pracy na tym zakresie.
Oryginalnie wszystkie lampy były sygnowane własną firmą - „Harman
Kardon”, a jak widać lampy mocy to wciąż oryginalne 7355 z logo HK i
napisem "Made in USA". Charakterystyczne dla konstrukcji HK było
używanie w przedwzmacniaczu i stopniu sterującym lamp ECC83 i ECC82.
Ciekawostka tej konstrukcji to oddzielna regulacja pasma (basy-bas,
soprany-treble) na każdy kanał. TA-5000X miał "słabszego"
brata - TA-3000X na lampach końcowych 7408 i "młodszego" brata z
lampami końcowymi 7591 - TA-7000x. Wizualnie i elektronicznie
wszystkie wersje TA-x000x były prawie identyczne. Na ostatnim
zdjęciu spodu chassis widać charakterystyczny dla produktów
tej firmy przewód montażowy masowy ciągnący się równolegle do
frontu. Bardzo proste i wygodne rozwiązanie.
|