-
kenwood kw-1100
|
Największy,
najcięższy i o największej mocy amplituner lampowy
producji firmy Trio / Kenwood. Jedyny który mógł
konkurować z SANSUI 1000A. Produkowany tylko przez dwa
lata 1965-66 bowiem równoczesnie Kenwood wypuszczał na
rynek modele tranzystorowe zastępując nimi urządzenia
lampowe. Wygląd bardzo klasyczny, aluminiowy front z
bakelitowo aluminiowymi gałkami. Jesli chodzi o regulację
BAS / SOPRAN to taka konstrukcja tych gałek umożliwiała
regulację oddzielnie w każdym kanale. Bakelit to regulacji
"R" a aluminium regulacja kanału "L". Amplituner
posiadał także układ wskazywania na jakim sygnale pracuje.
Przy pracy na tunerze podświetlał się na zielono
wskazówkowy wskaźnik dostrojenie który gasł przy
przełączeniu na inne wejście. Pozostałe wejścia AUX, PHONO
i TAPE HEAD były sprzężony że znajdującymi się z prawej
strony skali podświetlanych w różnych kolorach
"okienkami". Tuner KW-1100 w części FM był najbardziej
rozbudowanym pod względem automatyki oraz jednocześnie
najbardziej nowoczesnym spośród wyrobów TRIO / Kenwood.
Głowica UKF miała w pierwszym stopniu ówczesny "krzyk
mody" elektronicznej miniaturową lampę nuvistor.
Współpracowała z nią typowa lampa wcz. 6AQ8 / ECC85.
Dodatkowo tego samego typu lampa regulowała automatyczne
wzmocnienie głowicy - po polsku ARCz, po angielsku AFC.
Ciekawe że konstruktorzy na froncie umieścili dodatkowy
potencjometr do regulacji szerokości ARCz. zamiast jak to
zwykle robiono przełącznika. Dekoder MPX był także
interesująca konstrukcją. Zawierał dwie lampy 6AW8 i 6AN8.
Część triodowa lampy podwójnej 6AW8 odpowiadał za
automatykę wyłączania stereo. Po prostu przy słabszym
sygnale wyłączała dekoder. Ciekawie rozwiązano wskaźnik
stereo. Była nim zwykła żarówka ukryta za okienkiem z
napisem STEREO. Niestety, jasność jej świecenia zależała
od sygnału FM tzn. im lepszy sygnał tym jaśniej
podświetlał się napis STEREO. Część radiową uzupełniał tor
AM z zakresem fal średnich.
Model KW-1100 sprzedawany był zarówno pod marką Kenwood
jak i Trio z tym, że niekiedy do cyfer 1100 dodawano
literkę "U". Oznaczała ona możliwość zasilania napięciem
115 lub 230V oraz rozszerzony zakres FM od 80 do 108 MHz.
Wzmacniacz mocy w KW-1100 zbudowany był na lampach 7591
pracujących w układzie Push&Pull. W tym konkretnym
modelu znajdowały się wciąż oryginalne lampy 7591
produkcji Hitachi. Wszystkie cztery miały emisję jak nowe.
Typowym dla japończyków lampami sterującymi były lampy
6AN8. Całość przedwzmacniacza obsługiwały standartowe
lampy 12AX7 /ECC83. Amplituner miał na froncie włącznik
Mono/Stereo (głównie dla sygnałów zewnętrznych bowiem
sygnał FM korzystał z przełącznika FM MONO / AUTOMATIC)
oraz filtr górnozaporowy jako MPX NOISE FILTER i
dolnozaporowy jako LOW FILTER. I oczywiście przełącznik
LOUDNESS w standartowym układzie dla firmy
W SANSUI 1000A lampy mocy były sprzęgnięte poprzez
kondensatory o pojemności 300 nF (współcześnie dostępna
wartość to 330nF). Kenwood 1100 miał te kondensatory
sprzęgające o pojemnośći 100 nF. Skutkiem tego wzmacniacz
"nie schodził" bardzo nisko, ale też dzięki temu sygnał
basowy był bardziej "konkretny" i mniej też cierpiały
lampy mocy.
Wyjątkową cechą konstrukcyjną odróżniająco KW1100 od
wszystkich innych amplitunerów lampowych było zastosowanie
potencjometrów o wartościach stosowanytch w sprzętach
tranzystorowych. Podczas gdy każdy amplituner (wzmacniacz
lampowy) miał zamontowany potencjometr głosu o wartości
470 kOhm do 2,2 MOhm to w tym wyrobie KENWOOD`a głośność
oraz balans regulowały potencjometry o wartości 100 kOhm.
Współcześnie znacznie ułatwia to serwisowanie w sytuacji
uszkodzenia tych elementów.
Amplituner KW1100 miał rodzeństwo. Braciszkiem był
wzmacniacz mocy KW-220, a siostrą tuner KW-550. KW2200 to
praktycznie klon końcowki mocy z amplitunera
KW-1100. Zrobiono niewielkie funkcjonalne modyfikacje oraz
dodano układ regulacji balansu napięcia BIAS-u lamp
końcowych. Tuner o symbolu KW-550 też był klonem radiowej
części ampitunera 1100. Reklamowano go przy tym jako
"Automatic FM Stereo Tuner" co odnosiło się oczywiśćie do
układu automatyki wyłączania / załączania dekodera MPX w
zależności od siły sygnału MPX.
Egzemplarz KW-1100 prezentowanyu na stronie został
zakupiony w USA. Był bardzo dobrze zmodyfikowany co
uchroniło lampy od pracy poza ich reżimem. Wszystkie
kondensatory olejowy były zastąpione innymi typami.
Wymieniono potencjometr głosu, ale problemem był
potencjometr balasu. Wymieniony został na NOS Telpod 100k
A z charakterytyką MN.
Rzadko można posłuchać wzmacniacza na oryginalnych lampach
7591 HITACHI z emisją 100%. –>Na jednym ze
zdjęć widać wskazania multimetru 25.6 mV. Po
przeliczeniu oznacza to prąd lampy 25,6 mA co dokładnie
odpowiada parametrom fabrycznym. Pozostałe elementy
próżniowe są także w doskonałym stanie.
|
Strona Główna
Strona poprzednia Kontakt
|