kenwood kw-1100

  Największy, najcięższy i o największej mocy amplituner lampowy producji firmy Trio / Kenwood. Jedyny który mógł konkurować z SANSUI 1000A. Produkowany tylko przez dwa lata 1965-66 bowiem równoczesnie Kenwood wypuszczał na rynek modele tranzystorowe zastępując nimi urządzenia lampowe. Wygląd bardzo klasyczny, aluminiowy front z bakelitowo aluminiowymi gałkami. Jesli chodzi o regulację BAS / SOPRAN to taka konstrukcja tych gałek umożliwiała regulację oddzielnie w każdym kanale. Bakelit to regulacji "R" a aluminium regulacja kanału "L".  Amplituner posiadał także układ wskazywania na jakim sygnale pracuje. Przy pracy na tunerze podświetlał się na zielono wskazówkowy wskaźnik dostrojenie który gasł przy przełączeniu na inne wejście. Pozostałe wejścia AUX, PHONO i TAPE HEAD były sprzężony że znajdującymi się z prawej strony skali podświetlanych w różnych kolorach "okienkami". Tuner KW-1100 w części FM był najbardziej rozbudowanym pod względem automatyki oraz jednocześnie najbardziej nowoczesnym spośród wyrobów TRIO / Kenwood. Głowica UKF miała w pierwszym stopniu ówczesny "krzyk mody" elektronicznej miniaturową lampę nuvistor. Współpracowała z nią typowa lampa wcz. 6AQ8 / ECC85. Dodatkowo tego samego typu lampa regulowała automatyczne wzmocnienie głowicy - po polsku ARCz, po angielsku AFC. Ciekawe że konstruktorzy na froncie umieścili dodatkowy potencjometr do regulacji szerokości ARCz. zamiast jak to zwykle robiono przełącznika. Dekoder MPX był także interesująca konstrukcją. Zawierał dwie lampy 6AW8 i 6AN8. Część triodowa lampy podwójnej 6AW8 odpowiadał za automatykę wyłączania stereo. Po prostu przy słabszym sygnale wyłączała dekoder. Ciekawie rozwiązano wskaźnik stereo. Była nim zwykła żarówka ukryta za okienkiem z napisem STEREO. Niestety, jasność jej świecenia zależała od sygnału FM tzn. im lepszy sygnał tym jaśniej podświetlał się napis STEREO. Część radiową uzupełniał tor AM z zakresem fal średnich.
Model KW-1100 sprzedawany był zarówno pod marką Kenwood jak i Trio z tym, że niekiedy do cyfer 1100 dodawano literkę "U". Oznaczała ona możliwość zasilania napięciem 115 lub 230V oraz rozszerzony zakres FM od 80 do 108 MHz.
Wzmacniacz mocy w KW-1100 zbudowany był na lampach 7591 pracujących w układzie Push&Pull. W tym konkretnym modelu znajdowały się wciąż oryginalne lampy 7591 produkcji Hitachi. Wszystkie cztery miały emisję jak nowe. Typowym dla japończyków lampami sterującymi były lampy 6AN8. Całość przedwzmacniacza obsługiwały standartowe lampy 12AX7 /ECC83. Amplituner miał na froncie włącznik Mono/Stereo (głównie dla sygnałów zewnętrznych bowiem sygnał FM korzystał z przełącznika FM MONO / AUTOMATIC) oraz filtr górnozaporowy jako MPX NOISE FILTER i dolnozaporowy jako LOW FILTER. I oczywiście przełącznik LOUDNESS w standartowym układzie dla firmy
W SANSUI 1000A lampy mocy były sprzęgnięte poprzez kondensatory o pojemności 300 nF (współcześnie dostępna wartość to 330nF). Kenwood 1100 miał te kondensatory sprzęgające o pojemnośći 100 nF. Skutkiem tego wzmacniacz "nie schodził" bardzo nisko, ale też dzięki temu sygnał basowy był bardziej "konkretny" i mniej też cierpiały lampy mocy.
Wyjątkową cechą konstrukcyjną odróżniająco KW1100 od wszystkich innych amplitunerów lampowych było zastosowanie potencjometrów o wartościach stosowanytch w sprzętach tranzystorowych. Podczas gdy każdy amplituner (wzmacniacz lampowy) miał zamontowany potencjometr głosu o wartości 470 kOhm do 2,2 MOhm to w tym wyrobie KENWOOD`a głośność oraz balans regulowały potencjometry o wartości 100 kOhm. Współcześnie znacznie ułatwia to serwisowanie w sytuacji uszkodzenia tych elementów.
Amplituner KW1100 miał rodzeństwo. Braciszkiem był wzmacniacz mocy KW-220, a siostrą tuner KW-550. KW2200 to praktycznie klon końcowki  mocy z amplitunera KW-1100. Zrobiono niewielkie funkcjonalne modyfikacje oraz dodano układ regulacji balansu napięcia BIAS-u lamp końcowych. Tuner o symbolu KW-550 też był klonem radiowej części ampitunera 1100. Reklamowano go przy tym jako "Automatic FM Stereo Tuner" co odnosiło się oczywiśćie do układu automatyki wyłączania / załączania dekodera MPX w zależności od siły sygnału MPX.
Egzemplarz KW-1100 prezentowanyu na stronie został zakupiony w USA. Był bardzo dobrze zmodyfikowany co uchroniło lampy od pracy poza ich reżimem. Wszystkie kondensatory olejowy były zastąpione innymi typami. Wymieniono potencjometr głosu, ale problemem był potencjometr balasu. Wymieniony został na NOS Telpod 100k A z charakterytyką MN.
Rzadko można posłuchać wzmacniacza na oryginalnych lampach 7591 HITACHI z emisją 100%. –>Na jednym ze zdjęć widać wskazania multimetru 25.6 mV. Po przeliczeniu oznacza to prąd lampy 25,6 mA co dokładnie odpowiada parametrom fabrycznym. Pozostałe elementy próżniowe są także w doskonałym stanie.


 

Strona Główna        Strona poprzednia         Kontakt

L.A.2008

Odwiedzin